Артур Сімейкоадвокат

Коли можна відмовитись від проходження військово-лікарської комісії

ВЛК

Як відомо, 04.05.2024 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" від 21.03.2024 року №3621-IX (далі по тексту Закон № 3621-IX), яким:

  • по-перше, внесені зміни до ст.14 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу", якими фактично скасовано статус "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час";
  • по-друге, встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

Зауважу, що використане законодавцем в тексті Закону № 3621-IX словосполучення "підлягають повторному медичному огляду" на відміну від словосполучення, "громадяни зобов’язані уточнити і персональні дані шляхом прибуття самостійно…", яке використано законодавцем у Законі № 3633-IX , яким встановлено обов’язок уточнення персональних даних, дає підстави стверджувати, що:

  • нормами Закону № 3621-IX не встановлено обов’язок військовозобов’язаних та резервістів самостійно з’являтися до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки для проходження військово-лікарської експертизи;
  • після спливу строку проходження повторного медичного огляду, встановленого Законом № 3621-IX (до 04.02.2025 року), військовозобов’язані не будуть автоматично вважатися правопорушниками;
  • для проходження медичного огляду військовозобов’язані мають викликатися до ТЦК та СП повістками, оформленими відповідно до вимог чинного законодавства, а ухилення від явки за такою повісткою є порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію та підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за ст.210-1 КУпАП.

Повістка є такою, що оформлена відповідно до вимог чинного законодавства, якщо вона за своїм змістом відповідає вимогам до змісту повістки, які встановлені, зокрема, п.29-30 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі по тексту – Порядок №560).

Зокрема, у повістці має бути зазначено:

  • мета виклику - "проходження медичного" огляду для визначення придатності до військової служби" - п.27 Порядку №560;
  • реєстраційний номер повістки, який фіксується в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Особливу увагу, оскільки це питання залишено поза увагою моїми колегами, хочу звернути на наступне. Так, п.29 Порядку №560 передбачено, що у повістці має бути підпис посадової особи, яка видала (сформувала) повістку, а п.30 Порядку №560 передбачено, що керівник ТЦК та СП особисто підписує повістку та скріплює гербовою печаткою.

Відтак, зі змісту положень Порядку №560 витікає, що повістка має містити два підписи (підписи двох посадових осіб), а саме: 1) підпис особи, яка видала (сформувала) повістку; 2) підпис керівника ТЦК та СП.

Разом з тим, до сьогоднішнього дня я не бачив таку повістку, яка б містила підписи двох посадових осіб.

У всіх тих випадків, коли мені показували повістку, вона була підписана тільки керівником ТЦК та СП!

В теорії для проходження медичного огляду військовозобов’язані мають викликатися повісткою, причому оформленою згідно з приписами чинного законодавства, але в реальному житті непоодинокі випадки, коли чоловіків хватають на вулиці, доставляють до ТЦК та СП, де вони за годину проходять медичний огляд та ранком наступного дня направляються у військові частини.

У зв’язку з чим, а саме у випадках силового доставлення до ТЦК та СП або у випадку виклику повісткою з метою, не пов’язаною з проходженням медичного огляду (наприклад, викликали для уточнення персональних даних, а по факту направили для проходження медичного огляду) актуальним є питання: "А чи можна в таких випадках відмовитись від проходження медичного огляду? ".

Так, можна! Але передусім ви маєте:

  • заявити про незаконне затримання, незаконне доставлення до ТЦК та СП та порушення процедури проходження ВЛК, яка чітко визначена Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке затверджено наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402 (з наступними змінами).
  • заявити про відмову виконувати незаконні розпорядження та зазначити, що не відмовляєтесь від проходження ВЛК взагалі, але відмовляєтесь від проходження ВЛК не у спосіб та не відповідно до порядку, які визначені Положенням №402;
  • вимагати видати повістку на іншу дату з тим, що б Ви мали можливість надати лікарській комісії свої медичні документи.

Ще раз: заявивши про незаконне затримання та доставлення до ТЦК та СП, а також про спроби проведення медичного огляду не у спосіб, встановлений чинним законодавством, необхідно вимагати видачі повістки на іншу дату.

Щодо самої процедури проходження медичного огляду, то ця процедура унормована главою 3 розділу ІІ Положення №402.

Зокрема, згідно з п.3.4 Положення №402 перед оглядом військовозобов’язаних (саме перед оглядом, а не після огляду) їм проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту "В" (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту "С" (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ.

Особам старшим 40 років обов’язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор, ЕКГ.

Зауважу, що інші лабораторні та інструментальні дослідження, а також ЕКГ (особам, молодше 40 років) виконуються за показанням.

В свою чергу, відповідно до п.3.5 Положення №402 військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14.02.2012 року № 110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування", виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.

Зрозуміло, що у разі примусового доставлення до ТЦК та СП військовозобов’язаний позбавлений можливості виконати свій обов’язок щодо надання членам ВЛК ТЦК та СП медичної картки амбулаторного хворого, виписок з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, що є підставою вимагати видачі повістки на іншу дату.

Щодо проходження медичного огляду принципово важливим є те, що лікарі, які входять до складу ВЛК, не ставлять діагнозів, а лише дають експертну оцінку стану особи та ступеня порушень функцій організму, виходячи з наявної медичної документації.

Або, кажучи іншими словами, встановлення ступеня придатності до військової служби полягає у зіставлені наявного діагнозу/діагнозів, зазначеного в медичних документах військовозобов’язаного, з хворобами, станами та фізичними вадами, переліченими у додатку №1 Положення №402, які визначають ступінь придатності до військової служби.

Тут принциповим є також те, що опис хвороби/висновок, викладений, наприклад, в протоколі ультразвукового дослідження та діагноз, встановлений «цивільним лікарем» в тому числі на підставі ультразвукового дослідження – це різні поняття, і вирішальним тут є діагноз, встановлений "цивільним лікарем".

Тобто, ступінь придатності до військової служби буде визначено за діагнозом (саме за встановленим діагнозом, а не по протоколам МРТ, КТ, УЗІ тощо), який встановлено лікарем закладу охорони здоров’я.

Відтак, як нескладно здогадатись, доцільно всі наявні медичні документи долучити до особової справи з тим, щоб при проходженні медичного огляду лікарі комісії могли з ними ознайомитись та, відповідно, правильно визначити ступінь придатності до військової служби.

Метою проходження медичного огляду є визначення ступеня придатності до військової служби. Відтак, після проходження медичного огляду, з високою вірогідністю вам буде вручена повістка з метою призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби. Непоодинокі випадки коли така повістка вручається, а потім особа відправляється до місяця служби без отримання висновку про ступінь придатності до військової служби, що унеможливлює ефективне оскарження такого висновку.

У зв’язку з чим, зауважу, що згідно з п.3.8 Положення №402 постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП, на особливий період оформлюються довідкою військово-лікарської комісії (крім постанов, про непридатність до військової служби, які оформлюються свідоцтвами про хворобу) у трьох примірниках.

Копія довідки ВЛК з підписом про ознайомлення та датою видається особі, яка пройшла медичний огляд.

У разі незгоди з висновками комісії, скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП протягом одного місяця зі дня "ознайомлення" з постановою ВЛК – п.3.3 Положення №402.

В попередньому абзаці слово "ознайомлення" мною взято в лапки тому, що на практиці дуже часто про отримання копії довідки особа розписується заднім числом, коли місячний строк на оскарження постанови ВЛК вже сплив.

Тому, по-перше, після проходження медичного огляду необхідно вимагати видачі довідки, а, по-друге, дата видачі документа, за отримання якого ви ставите свій підпис, має бути реальною, тобто жодний документ не повинен підписуватися "заднім числом".

Ну і на останнє. Як я зазначив вище, копія довідки ВЛК видається (у всякому разі повинна видаватись) під розписку. Тому, отримавши довідку та ставлячи свій підпис про її отримання, Ви можете зазначити, наприклад, наступне: "отримав, зауважень не маю" або "отримав, з висновком не згоден, буду оскаржувати".

У разі незгоди з висновком ВЛК, свою позицію необхідно виразити чітко, зважаючи на наступне.

Так, п.72 Порядку №560 передбачено, що у разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) ТЦК та СП на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) ТЦК та СП.

Звертаю увагу, що за приписами п.72 Порядку №560 у разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії до обласного ТЦК та СП направляється саме громадянин, а не лікарські документи, особова справа тощо. Звичайно, що до обласного ТЦК та СП буде направлена і ваша особова справа, але в цьому випадку принциповим є те, що й громадянин має направлятися до обласного ТЦК та СП, що унеможливлює Вашу мобілізацію до закінчення процедури розгляду скарги.

Потрібна правова допомога?

Маєте питання або потребуєте правової допомоги? Ми готові Вам допомогти!

Звертайтеся до нас за допомогою контактної інформації нижче або скористайтеся контактною формою, і ми зв'яжемося з вами найближчим часом.

Контактна інформація: