Артур Сімейкоадвокат

Чи можна подати заяву на відстрочку від мобілізації поштою без явки до ТЦК та СП?

Військовий квиток

В одному із своїх попередніх постів "Відстрочка від мобілізації без візиту до ТЦК та СП", оприлюдненому на моїй сторінці в Instagram, я звернув увагу на те, що:

направлення поштою до ТЦК та СП заяви про надання відстрочки (з доданими документами) є правомірним способом реалізації права на отримання відстрочки, а, відтак, для оформлення відстрочки особиста явка до ТЦК та СП не є обов’язковою.

Вказане моє роз’яснення ґрунтувалося, як на особистому тлумаченні приписів чинного законодавства, так і на правовій позиції, висловленій:

  • Одеським окружним адміністративним судом у рішенні від 23.04.2024 по справі № 420/31112/23
  • Одеським окружним адміністративним судом у рішенні від 19.12.2023 по справі №420/26768/23, яке (рішення суду) постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 11.04.2024 залишено без змін
  • Вінницьким окружним адміністративним судом у рішенні від 02.11.2023 по справі №120/12865/23
  • Черкаським окружним адміністративним судом у рішенні від 29.04.2024 по справі №580/2180/24

Разом з тим, після оприлюднення Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі – Порядок №560), пунктом 58 якого передбачено, що "за наявності підстав для одержання відстрочки військовозобов’язані особисто подають заяву" - знову почали лунати роз’яснення про необхідність особистої явки до ТЦК та СП для подання заяви про відстрочку.

У зв’язку з чим, наголошую на тому, що використане у п.58 Порядку №560 словосполучення "особисто подають заяву" не означає особисту заяву до ТЦК та СП!

По-перше. Так, будь-яка дієздатна особа, якій законом або іншим нормативно-правовим актом надано право звертатися, зокрема, до ТЦК та СП може звернутися до ТЦК та СП особисто та/або через представника.

За своєю правовою природою представництво - це організаційне правовідношення, змістом якого є повноваження однієї особи (представника) діяти від імені, в інтересах іншої особи, яке виникає, зокрема, з договору, закону, акта органу публічної влади.

При цьому представництво завжди спрямовано на реалізацію представником наданих йому повноважень, а змістом відносин представництва є повноваження, без яких представництво, власне кажучи, й не може існувати. В свою чергу повноваження представника це система двох його (представника) суб’єктивних прав, одне з яких є абсолютним, інше – відносним. Абсолютне право представника містить у собі можливість вчинення певних дій від імені та в інтересах особи, а відносне право полягає у тому, що представник вправі розраховувати на те, що всі юридичні наслідки, створені його діями, виникнуть лише для особи, яку він представляє, а не для самого представника.

Відтак, вимога, яка викладена у п.58 Порядку №560, про те, що особи, які мають право на відстрочку "особисто подають заяву" - означає не особисту явку до ТЦК та СП, а те, що заява військовозобов’язаного про надання відстрочки не може бути подана представником.

Наскільки правомірно Кабінет Міністрів України Постановою №560 обмежив право військовозобов’язаних діяти через представників – це не тема даного посту.

По-друге. У тих випадках, коли для вчинення тих чи інших юридично значущих дій необхідна особиста явка особи до ТЦК та СП, то Кабінет Міністрів України прямо зазначає про це у своїх постановах.

Так, наприклад, п.81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 р. № 1487 передбачено, що взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у ТЦК та СП здійснюється за їх особистої присутності.

Або, кажучи іншими словами, взяття особи на військовий облік без її особистої присутності у ТЦК та СП – є неможливим.

У зв’язку з чим зауважу, що словосполучення "особисто подають" та словосполучення "за їх особистої присутності" - вочевидь є різними за своїм змістом.

В той же час приписи Порядку №560, використовуючи словосполучення "особисто подають", не передбачають особистої присутності (особистої явки) особи до ТЦК та СП для подачі заяви про надання відстрочки.

У зв’язку з чим, висновки суду, викладені у перелічених вище судових рішеннях, які були ухвалені до набуття чинності Порядком №560, про те, що:

направлення поштою до ТЦК та СП заяви про надання відстрочки (з доданими документами) є правомірним способом реалізації права на отримання відстрочки, а, відтак, для оформлення відстрочки особиста явка до ТЦК та СП не є обов’язковою, -

є актуальними і сьогодні, оскільки Порядком №560 не запроваджена процедура особистої явки до ТЦК та СП для подання заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

Потрібна правова допомога?

Маєте питання або потребуєте правової допомоги? Ми готові Вам допомогти!

Звертайтеся до нас за допомогою контактної інформації нижче або скористайтеся контактною формою, і ми зв'яжемося з вами найближчим часом.

Контактна інформація: