В одному із своїх попередніх постів "Відстрочка від мобілізації без візиту до ТЦК та СП", оприлюдненому на моїй сторінці в Instagram, я звернув увагу на те, що:
направлення поштою до ТЦК та СП заяви про надання відстрочки (з доданими документами) є правомірним способом реалізації права на отримання відстрочки, а, відтак, для оформлення відстрочки особиста явка до ТЦК та СП не є обов’язковою.
Вказане моє роз’яснення ґрунтувалося, як на особистому тлумаченні приписів чинного законодавства, так і на правовій позиції, висловленій:
- Одеським окружним адміністративним судом у рішенні від 23.04.2024 по справі № 420/31112/23
- Одеським окружним адміністративним судом у рішенні від 19.12.2023 по справі №420/26768/23, яке (рішення суду) постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 11.04.2024 залишено без змін
- Вінницьким окружним адміністративним судом у рішенні від 02.11.2023 по справі №120/12865/23
- Черкаським окружним адміністративним судом у рішенні від 29.04.2024 по справі №580/2180/24
Разом з тим, після оприлюднення Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі – Порядок №560), пунктом 58 якого передбачено, що "за наявності підстав для одержання відстрочки військовозобов’язані особисто подають заяву" - знову почали лунати роз’яснення про необхідність особистої явки до ТЦК та СП для подання заяви про відстрочку.
У зв’язку з чим, наголошую на тому, що використане у п.58 Порядку №560 словосполучення "особисто подають заяву" не означає особисту заяву до ТЦК та СП!
По-перше. Так, будь-яка дієздатна особа, якій законом або іншим нормативно-правовим актом надано право звертатися, зокрема, до ТЦК та СП може звернутися до ТЦК та СП особисто та/або через представника.
За своєю правовою природою представництво - це організаційне правовідношення, змістом якого є повноваження однієї особи (представника) діяти від імені, в інтересах іншої особи, яке виникає, зокрема, з договору, закону, акта органу публічної влади.
При цьому представництво завжди спрямовано на реалізацію представником наданих йому повноважень, а змістом відносин представництва є повноваження, без яких представництво, власне кажучи, й не може існувати. В свою чергу повноваження представника це система двох його (представника) суб’єктивних прав, одне з яких є абсолютним, інше – відносним. Абсолютне право представника містить у собі можливість вчинення певних дій від імені та в інтересах особи, а відносне право полягає у тому, що представник вправі розраховувати на те, що всі юридичні наслідки, створені його діями, виникнуть лише для особи, яку він представляє, а не для самого представника.
Відтак, вимога, яка викладена у п.58 Порядку №560, про те, що особи, які мають право на відстрочку "особисто подають заяву" - означає не особисту явку до ТЦК та СП, а те, що заява військовозобов’язаного про надання відстрочки не може бути подана представником.
Наскільки правомірно Кабінет Міністрів України Постановою №560 обмежив право військовозобов’язаних діяти через представників – це не тема даного посту.
По-друге. У тих випадках, коли для вчинення тих чи інших юридично значущих дій необхідна особиста явка особи до ТЦК та СП, то Кабінет Міністрів України прямо зазначає про це у своїх постановах.
Так, наприклад, п.81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 р. № 1487 передбачено, що взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у ТЦК та СП здійснюється за їх особистої присутності.
Або, кажучи іншими словами, взяття особи на військовий облік без її особистої присутності у ТЦК та СП – є неможливим.
У зв’язку з чим зауважу, що словосполучення "особисто подають" та словосполучення "за їх особистої присутності" - вочевидь є різними за своїм змістом.
В той же час приписи Порядку №560, використовуючи словосполучення "особисто подають", не передбачають особистої присутності (особистої явки) особи до ТЦК та СП для подачі заяви про надання відстрочки.
У зв’язку з чим, висновки суду, викладені у перелічених вище судових рішеннях, які були ухвалені до набуття чинності Порядком №560, про те, що:
направлення поштою до ТЦК та СП заяви про надання відстрочки (з доданими документами) є правомірним способом реалізації права на отримання відстрочки, а, відтак, для оформлення відстрочки особиста явка до ТЦК та СП не є обов’язковою, -
є актуальними і сьогодні, оскільки Порядком №560 не запроваджена процедура особистої явки до ТЦК та СП для подання заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.